سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Tuesday 23rd April 2024

 

 

نامهِ منسوب به دکتر اسماعیل خویی
به آقای رضا پهلوی

 
 
آهنگ آغاز و پایان ویدئو؛ «صبح کارناوال» Manhã de Carnaval ترانه‌ای با آهنگسازی لوئیز بونفا و شعری از آنتونیا ماریا است. این قطعه در ابتدا به‌عنوان موسیقی متن فیلم اورفه سیاه (۱۹۵۹) به کارگردانی مارسل کامو استفاده شد
و از آن زمان بارها توسط خوانندگان مختلف بازخوانی شده‌است.

سنگی است دو رو که هر دو می‌دانیمش
جز هیچ به هیچ رو نمی‌خوانیمش
شاید که خطا ز دیده ماست بیا
یک بار دگر نیز بگردانیمش 
راز آن روی تخته‌سنگ نیز؛ چیزی نیست جز همان که بر روی دیگر است. گویی، حاصل تحصیل، جز تحصیل حاصل نبوده‌است.

دوستان محترم سلام بر شما؛ متنی که (در ویدئوی ضمیمه) قرائت می‌کنم، نامهٔ منسوب به دکتر اسماعیل خویی است که گفته می‌شود سال ۱۳۸۹ برای آقای رضا پهلوی نوشته‌اند. اینکه گفتم منسوب به ایشان؛ ازجمله به این خاطر است که زنده‌یاد دکتر اسماعیل خویی، از ۱۰ اوت ۲۰۱۲ (۲۰ مرداد ۹۱) ـ تاریخی که زیر نامه است - تا زمان انتشار آن توسط دخترشان «سبا خانم» (۱۲ آبان ۱۳۹۹)، هیچ توضیح عمومی در مورد آن ندادند. درست است که آن شاعر ارجمند در بستر بیماری بودند اما نه چون امثال دکتر معین در حالت کُما.
از همان آغاز انتشار نامه در صدد بودم آن را ثبت کنم و در یوتیوب بگذارم. در حیات ایشان سه مرتبه کوشیدم تا توضیحی از خودشان بشنوم ولی تلاشم به جایی نرسید.
...
چنانچه طی سالهایی که از نگارش‌نامه تا انتشار آن گذشت و حتی بعد از آن - دکتر اسماعیل خویی، جایی در مورد آن، گفته یا نوشته‌اند بر من معلوم نیست، همچنین اگر مخاطب نامه (آقای رضا پهلوی) در زمان حیات شاعر، به آن اشاره کرده‌اند.
...
دوستان دانشور و فرهنگ‌ورز، برای ثبت یک سند (هر سندی)، وقایع‌نگار باید همه جوانب آن را در نظر بگیرد تا خاطرجمع شود و این ابداً به معنی تشکیک نیست. من به دکتر اسماعیل خویی که اراده نیک داشت و شعر، جانِ جانِ جانش بود، تعلق خاطر داشته و دارم.
ــــــــــــــــــــــ
ثبت اینگونه اسناد؛ مبارزه با فراموشی، و ضروری است. اینکه با مضمون و محتوای آن موافق نیستم اهمیتی ندارد.
متن نامه را واژه به واژه قرائت کرده‌ام.
از ویدئو یا فایل صوتی بشنوید.

 

░▒▓ همه نوشته‌ها و ویدئوها در آدرس زیر است: 
...
همنشین بهار 

برای ارسال این مطلب به فیس‌بوک، آیکون زیر را کلیک کنید:
facebook