پای سخن محمد آقا مدیر شانه‌چی
آخرين شب زندگیِ آیت‌الله طالقانی

پای سخن محمد آقا مدیر شانه‌چی</br> آخرين شب زندگیِ آیت‌الله طالقانی فيلم ضمیمه در پاریس، در خانه‌اش(در اتاقی زير شيروانی) گرفته شده، گوشهِ آن اتاقِ مُحقّر، تخت خواب و ميز کوجکی قرار داشت. روی ديوارها دو «چُرتکه» بود و عکس‌هايی از دکتر مصدق و دکتر شريعتی و آیت‌الله طالقانی که آنهمه دوست‌شان می‌داشت.

گفت و شنود با اسماعیل وفا یغمائی
انقلاب ایدئولوژیک
از قسمت ۱ به بعد

گفت و شنود با اسماعیل وفا یغمائی</br>انقلاب ایدئولوژیک</br>از قسمت ۱ به بعد تأمل در تاریخ علم نشان می‌دهد که پرسش‌های دقیق همواره موجد پاسخ‌های عمیق بوده‌اند و آثار علمی برجسته نیز غالباً در پی پرسش‌های اساسی به وجود آمده‌اند. کتاب «جمهور» افلاطون که به صورت نقل قول از سقراط تنظیم شده با گفتگو و سیاق پرسش و پاسخ به ثمر رسید. مثنوی معنوی را مولوی، با درخواست و پرسش «حسام‌الدین چلبی» آغاز نمود. «گلشن راز» شیخ محمود شبستری در واقع پاسخ ۱۵ سئوال بود که «امیرحسین حسینی هروی» پرسیده‌است. کتاب ارجمند «المباحثات» حاصل سئوالات شاگردان بوعلی سینا از جمله «بهمنیار» است و مثال در این مورد کم نیست.... امیدوارم ثبت و ضبط اینگونه گفت‌و‌شنود ها بتواند مبارزه علیه فراموشی؛ و کاربرد زبان در گره گشايی فرهنگی و سياسی را، که برآيندی از دوران روشنگری‏ است برجسته کند.

پای سخن سعید شاهسوندی
جزوه سبز؛ تقی شهرام و وقایع سال ۵۴
همه ویدئو ها از قسمت ۱ به بعد

پای سخن سعید شاهسوندی</br>جزوه سبز؛ تقی شهرام و وقایع سال ۵۴ </br>همه ویدئو ها از قسمت ۱ به بعد برای رازگشایی از «جزوه سبز» که یکی از اسناد مهم دهه پنجاه است، باید به ریشه‌ها برویم. «حال، کلیدِ گذشته است» تنها در زمین شناسی و «اصل یکنواختی»، صدق نمی‌کند. هر «امر واقع»ی از گذشته آب می‌خورَد!
پیرامون جزوه سبز که حاصلی به رنگ خون داشت، پرسش کم نیست. اما ابتدا باید به سال‌های قبل از نگارش آن – پیش از سال ۱۳۵۲ - برگردیم...
همه ویدئو ها از قسمت ۱ به بعد در آدرس زیر است:
http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=401

گفتگو با پرویز یعقوبی (۱)
فاطمه امینی و مراد نانکلی را زیر شکنجه کشتند

گفتگو با پرویز یعقوبی (۱)</br>فاطمه امینی و مراد نانکلی را زیر شکنجه کشتند آقای پرویز یعقوبی بعداز توضیحاتی در مورد حمید اشرف،
نظر آقای پرویز معتمد(مسئول سابق تیم‌های تعقیب و مراقبت و شنود ساواک) را در مورد مسعود رجوی، مهدی سامع، به اصطلاح عملیات(فدائیان) در استادیوم آریامهر (آزادی) که باعث کشته شدن حدود ۵ هزار نفر از مردم می شد ! -
و لو رفتن خانه محمد حنیف نژاد، و... نقد می‌کنند.

گفتگو با رضا مولائی‌نژاد
دروغ‌ها و دورنگی‌ها، روح مرا می‌سائید

گفتگو با رضا مولائی‌نژاد</br>دروغ‌ها و دورنگی‌ها، روح مرا می‌سائید مدافعانِ وضع موجود، همچنین گروه‌هایی که ساز مخالف زده، اما سّق‌شان را با کبر و غرور برداشته‌اند تاریخ‌سازی کرده و در وقایع اتفاقیه دست می‌برند. واقعاً دست می‌برند. گسست بين نسل‌های مختلف و عدم انتقال تجربه هم به جعل تاریخ میدان می‌دهد. می‌بینیم که استبداد غالب و مغلوب، پول و فرهنگ و سياست و تاريخ را در خدمتِ توجيهِ قدرتِ خود به‌کار گرفته‌است. از همین رو، ثبت خاطرات کسانی‌که در پی آزادی و عدالت اجتماعی سر از نا کجا آباد درآوردند، اهمیت زیادی دارد.

گفتگو با محمد رضا روحانی
وکیلِ مُستقل، دادبانِ آزادی‌ است
در باره کانون وکلا 

گفتگو با محمد رضا روحانی</br>وکیلِ مُستقل، دادبانِ آزادی‌ است در این گفت و شنود، تاریخچه حرفه وکالت، تحولات قوانین مربوط به وکالت، کانون وکلا و تنظیم رابطه نظامهای استبدادی شاه و شیخ با وکلای مستقل که به حق دادبان آزادی هستند، (توسط آقای محمد رضا روحانی) مورد بحث قرار می‌گیرد...

گفتگو با خانم میهنِ جزنی
عشق جستجوی نیمۀ گمشده آدمی است

گفتگو با خانم میهنِ جزنی </br>عشق جستجوی نیمۀ گمشده آدمی است عشق جستجوی نیمۀ گمشده آدمی است و من هر سال به بهانه «روز وَلـِنـْتـایـْنْ» آگاهانه پای آن را به میان کشیده‌ام و تا زنده باشم همین کار را می‌کنم، چرا که به قول مولوی از عشق زنده باید، کز مرده هیچ ناید. این بار قصه نا مکرر عشق را از زبان خانم میهن جزنی، رفیق و یار مهربان بیژن بشنویم.

گفتگو با منصوره بیات (همسر سعید شاهسوندی)
با ابزار نادرست نمی شود به جنگ نادرستی رفت 

گفتگو با منصوره بیات (همسر سعید شاهسوندی) آیا آن‌که سنگسار می‌شود حق دارد از چاله‌ای که ما او را در آن انداخته و سنگ می‌زنیم بیرون بیاید؟ دراینصورت نباید سنگها را بر زمین انداخت و به دیدار خویشتن رفت؟ چه زیبا گفت سقراط در محکمه جفاکاران: آسان‌ترین و شریف‌ترین راه، از پای درآوردن دیگران نیست؛ بلکه بهتر ساختن خویشتن است.

گفتگو با سعید شاهسوندی
صد در صد با رژیم مرز دارم 

گفتگو با سعید شاهسوندی این بحث که با پرسش از سعید شاهسوندی شروع شده یادآور روش سقراطی Socratic method است. سقراط با اختیار موضع مخاطب، از در موافقت و همراهی وارد می‌شد و با استفاده از موضع خود شخص، مدعایش را (اگر واقعی نبود) به چالش می‌گرفت و در این کار بردباری را از دست نداده، پیشداوری و بی‌مروّتی پیشه نمی‌کرد.

گفت‌ و ‌شنود با دکتر کریم قصیم
سه گفتگو

گفت‌ و ‌شنود با دکتر کریم قصیم </br>سه گفتگو با آقای دکتر کریم قصیم مترجم ارجمند کتاب «نقد و تحلیل جباریت» اثر مانس اشپربر Manès Sperber ، پیش‌تر در مورد مکتب فرانکفورت، ارنست بلوخ، هانا آرنت و... صحبت کرده‌، از ایشان بسیار آموخته‌ و قدردانی می‌کنم.
در برابر رمالان و مرتجعین کهنه و نو که به پرت کردن حواس و کشیدن عکس مار دلخوشند، هستند کسانی‌که بذر سئوال می‌پاشند و برای من، شکری (شکرالله پاکنژاد)، آن جویبار مهربان و پرخروش را به یاد می‌آورند که بر «زخم یاد»‌ها مرهم می‌گذاشت و با پرسش‌های تازه، پاسخ‌های کهنه را به چالش می‌گرفت.

فراز و فرود علی زرکش
گفتگو با اسماعیل وفا یغمائی 

فراز و فرود علی زرکش این بحث مربوط به «علی زرکش» است که «شیر آهن کوه» و «مرد عبور از دیوارهای آهنین» لقب داشت و مسعود رجوی در حکم انتصابش بـه عنوان قـائم مقام خود٬ وی را از «ارزنده‌ترین رهبران» سازمان که مدارج خطیر را طی نموده٬ توصیف نمود. علی زرکش بعداً مغضوب شد. در ویدیوی ضمیمه، اسماعیل وفا یغمایی نیز در مورد وی صحبت می‌‌‌‌کند.

ناصر‌رحمانی‌نژاد
واقعیت تا چه اندازه واقعی‌ست؟
دو گفتگو

ناصر‌رحمانی‌نژاد</br>واقعیت تا چه اندازه واقعی‌ست؟</br>دو گفتگو  دو گفتگو با آقای ناصر رحمانی نژاد
وقتی با آقای ناصر رحمانی‌نژاد که تئاتر اجتماعی معاصر ایران با نام او عجین است، صحبت می‌کنم بی اختیار به سال ۵۴، زندان قصر و بند ۲ و ۳ برمی‌گردم! انگار دیروز بود. با محسن یلفانی و حشمت الله کامرانی که آنها نیز شکنجه شده و پاهاشون زخمی بود، آهسته آهسته در حیاط زندان قدم می‌زدند. همچنین به یاد «سرجیو سِس پِدُوس» Sergio Cespedes، نمایشنامه نویس بزرگ شیلیایی می‌افتم که با کودتای ژنرال پینوشه، به زندان افتاد و او هم در زندان با اجرای نمایش، در پی افشای استبداد بود.

دود از کُنده بلند می‌شود
هوشنگ عیسی بیگلو، آن «مرد آهسته»‌
دو گفتگو

دود از کُنده بلند می‌شود </br>هوشنگ عیسی بیگلو، آن «مرد آهسته»‌</br>دو گفتگو دو گفتگو با زنده‌یاد هوشنگ عیسی بیگلو
ناصرخسرو در سفرنامه اش (سفر اصفهان) به رادمردی اهل نیشابور به اسم «خواجه عمید» برمی خورد و از او به دلیل فرهیختگی‌ و وقارش با عنوان مردی آهسته یاد می‌کند.
نظامی گنجوی و خواجوی کرمانی هم به «مرد آهسته» و «آهسته رأی» که با تکبر و تبختر بیگانه است اشاره دارند.
مکن از جام جهل خود را مست
که بیکباره می‌روی از دست
کم شنیدم که مرد آهسته
گردد از خوی خویشتن خسته

عباس رحیمی
طوطی جون، می‌خوام برات قصه بگم
سه گفتگو، و...

عباس رحیمی</br>طوطی جون، می‌خوام برات قصه بگم</br>سه گفتگو، و... طوطی جون ، می خوام برات قصه بگم قصه از این دل پر غصه بگم منم مثل تو ، به دامی اسیرم... طوطی جون نمیری الهی دوباره پر بگیری الهی طوطی جون ، من تو رو آزاد می کنم دل غمگین تو رو شاد می کنم پر بزن ، برو میون جنگلا اونجا که نرسه دست آدما طوطی جون نمیری الهی دوباره پر بگیری الهی